Jasper, Maligne Lake, elk kudde op de camping

Marlies WobbenAlberta1 Comment

Β» fotoalbums 2004/CANADA

14 september (deel 2) – Jasper

Toen we terug naar de camping reden, zagen we onze eerste “animal jam”, awwww.. Een paar auto’s stonden aan de kant van de weg om foto’s te maken van een paar elk naast de weg, en een paar minuten later staken de elk langzaam over. Iedereen rijdt hier voorzichtig, elk steken hier dagelijks over (enge gedachte wel). Overigens, automobilisten zijn hier over het algemeen vriendelijk, ze stoppen voor je als je er nog geeneens aan denkt de weg over te steken. En geen toeteren als je hen even blokkeert met je camper (b.v. als je moet draaien). In Nederland toeteren ze voor alles, mensen zijn er zo ongeduldig. Gelukkig is nog niet zo erg in het zuiden waar wij wonen, maar toch, de beleefdheid van automobilisten hier is een genot voor ons. En in het algemeen zijn mensen aardiger waar je ook gaat!

15 september – Jasper, Maligne Lake

Vanmorgen zagen we wat vrouwtjes elk langslopen, prachtige dieren. Ik kon de stier horen roepen, maar het was ver weg. Na een goed ontbijt (lekker vet Canadees ontbijt met eieren, bacon en worstjes πŸ˜‰ ) gingen we naar een winkel in Jasper en toen naar Maligne Lake. Dichtbij Jasper is een uitzichtpunt waar je over de Athabasca vallei kunt kijken, iets verder is een wandelpad de Maligne Canyon in. We gingen er niet ver in, het zag er een beetje uit als andere kloven. Deze heeft een pad langs de rand van de kloof met diverse bruggen waar je goed in de kloof kunt kijken. Toen we eruit kwamen, zagen we de waarschuwing voor poema’s, oeps! Ik had pas nog gelezen over een fietser die oog in oog kwam te staan met een poema in de buurt van de Jasper Park Lodge en die zich met zijn fiets wist te verdedigen. Hoe dan ook, we vervolgden onze rit naar Maligne Lake en dat was een mooie weg. Na ruim 20 km kwamen we bij Medicine Lake aan. En er was nog steeds een meer, dat verbaasde me! Er zijn ondergrondse kanalen waar het water in verdwijnt (en kilometers verder weer tevoorschijn komt) en in de herfst valt het meer droog. Kennelijk pas in oktober, dus het waterpeil was laag, maar het meeste van het meer was er nog. En het was schitterend, we namen wat foto’s bij het uitzichtpunt aan het begin. Aan het eind van het 6 km lange meer konden we het water zien verdwijnen, er was alleen veel modder en wat stroompjes. De Maligne Lake weg volgt daarna de Maligne rivier tegen de stroom in en we staken die ook een paar keer over.

Een paar km voor het meer raakten we in een andere animal jam, waar veel mensen uit de auto waren gestapt. Ik nam aan dat we dus geen beer gingen zien, want ondanks dat er genoeg toeristen stom genoeg zijn om niet naar de waarschuwingen te luisteren, zouden er toch niet zoveel mensen uitstappen, mag ik hopen! Het bleek een eland te zijn. Ook geen dier waar je dichtbij moet komen, maar hij gaf niks om de aandacht die hij kreeg.. Een paar minuten later kwamen we bij Maligne Lake waar ik een foto maakte van het deel met het boothuis. Net als Medicine Lake is het meer lang en smal, maar hier houdt de weg op. Je kunt een boottocht maken om de helft van het meer te zien (totale lengte is 22 km) tot aan het meest fotogenieke punt in de Rockies: Spirit Island. We vonden 35 dollar pp toch wat veel, dus we doen het maar met ansichtkaarten. Maar als je niet de boot op gaat, niet ver langs de kant gaat wandelen en de bergen toch veel in de wolken zitten, dan is het uitzicht niet zo bijzonder vergeleken met andere meren in het park, dus we bleven niet zo lang. Maar het was wel grappig dat we onze camping buren hier in de souvenirwinkel tegenkwamen πŸ™‚ Dus, terug naar Jasper. Op deze Maligne Lake weg heb je een grote kans om dieren te zien, dus we bleven in de bossen turen, maar die eland was alles wat we zagen. In Jasper stopten we nog voor wat boodschappen en we gingen vrij vroeg terug naar de camping (rond 16.30u).

Deze paar dagen wilden we ook wat van het kamperen op zich genieten, maar helaas regende het aan de voet van de berg (we hadden redelijk goed weer op de rit). Nico dutte wat en ik werkte aan de foto’s, we aten en daarna wandelden we wat rond (het werd al donker). We hoorden een elk heel dichtbij burlen, hij bleek aan de kant van de Icefields Parkway te staan, een paar honderd meter verderop. We keken een tijdje naar zijn grootte en de grootte van het gewei (veel groter dan die van de stier die we eerder gezien hadden), adembenemend! En dan zijn burlen – een fluitend geluid met gegrom en de hoogte ingaand! Erg indrukwekkende dieren, dus we mogen niet mopperen dat we niet veel dieren zien. Deze elk maken het verblijf op deze camping speciaal en als zij er niet zijn, zien we nog altijd heel veel rode eekhoorns πŸ˜‰

16 september – Jasper

Weer een ontspannen dagje. Kennelijk hield ik Nico wakker met mijn gesnurk (waar is die heilige smiley als je het nodig hebt! πŸ˜‰ ) dus ik liet hem uitslapen, terwijl ik weer aan de tig foto’s ging werken in mijn pyjama. Het is tenslotte vakantie, nietwaar? πŸ™‚ Na een tijd zagen we wat elk langskomen en toen we aan het ontbijt zaten, zagen we die elk stier van gisteren langskomen! We gingen naar buiten en op een gegeven moment stond ik achter een paar bomen, maar kon niet weg daar terwijl hij op een paar meter afstand voorbijliep! Nadat hij wegging, probeerden we verder te ontbijten, maar daar was hij weer en we hoorden hem weer burlen – heb het geluid dit keer opgenomen (maar je kan hem niet zien)! We volgden hem (hij had zeker acht vrouwtjes bij) totdat ze allemaal gingen liggen. Intussen was het al na de middag, dus we ruimden op en gingen naar de Jasper Tramway. Vanaf het laagste gebouw had je al een mooi uitzicht op Jasper en we besloten niet omhoog te gaan, omdat de top van de berg in de wolken zat. Volgens de info in de hal was er 0-30% zicht. We besloten het geld uit te geven aan een DVD van de Canadese Rockies. Toen gingen we weer naar Jasper voor onze laatste website update hier, in Kevin’s winkel Coin Clean Laundry. De volgende update is waarschijnlijk pas in drie dagen of zo als we weer in Banff zijn.

Bow Valley, Lake Louise, Moraine Lake, Icefields Parkway
Jasper, terug naar Banff (IfPw, LL, Field, Emerald Lake)

One Comment on “Jasper, Maligne Lake, elk kudde op de camping”