Bow Valley, Lake Louise, Moraine Lake, Icefields Parkway

Marlies WobbenAlberta4 Comments

Yeaaah weer internet toegang, hier in Jasper… hier is de update van ons dagboek vanaf Banff!

» fotoalbums 2004/CANADA

12 september – Bow Valley Parkway

We sliepen lekker lang, eindelijk wat inhalen – of is het de frisse berglucht? Ze gaven ons extra slaapzakken omdat de nachten koud kunnen zijn, maar tot zover is één slaapzak genoeg.

Vandaag gingen we via de Bow Valley Parkway (de A1) naar Lake Louise. Een mooie weg die niet zo druk is en meer schilderachtig dan de Trans Canada Highway. Natuurlijk hoopten we daar dieren te zien, maar nee. Alle beren die we tot nog toe hebben gezien waren niet zo levend – of het was speelgoed (van klein tot zeker 2m hoog!) of echte opgezette beren (“een gevoerde beer is een dode beer”). Je ziet overal waarschuwingen voor beren, maar de elk zijn op het moment gevaarlijker, tenminste de mannetjes, het is bronstijd en dan zijn ze erg agressief. En ze zijn ook groot, ze kunnen wat schade aanrichten! Maar.. we hebben die ook nog niet gezien 😉

We stopten bij Johnston Canyon en liepen de (veelal) kalkstenen kloof in tot de lage en hoge watervallen, via de vele houten boardwalks die ze gemaakt hebben, hangend aan de klippen, om de kloof toegankelijk te maken. Erg mooi en een prima korte wandeling (5,4 km totaal). We stopten ook voor een picknick op één van de mooiste plekken tot nog toe: aan de voet van Castle Mountain met aan de andere kant een wijds uitzicht over de rivier, bossen en de bergen aan de overkant van de vallei. Ik nam daar een berg foto’s en ik denk dat ik nogal vaak “fuckaduck” heb gezegd 😉 Dit is waarvoor we hier zijn 🙂

We vonden de camping in de buurt van Lake Louise en kregen een plek met stroom. De plaatsen liggen in het bos langs de spoorweg af, dus ’s avonds en ’s morgens hoorden we de treinen langskomen, luid toeterend, waarschijnlijk om dieren te waarschuwen (als die er zijn, nog altijd niet gezien). We bezochten het bezoekerscentrum in het “dorp” (= wat hotels en een winkelcentrum) om te vragen welke campings op de weg naar Jasper open waren. We gingen ook naar het skiresort aan de andere kant van de vallei om met de gondola omhoog te gaan – nooit goedkoop (deze was CAD 21) maar altijd het geld waard! Uitstekend voor diegene onder ons die niet urenlang de berg op willen lopen naar hogere gebieden en bergtoppen 😉 Hoewel er een dozijn grizzly beren op deze hellingen leven, zien we er geeneen, alleen een muildierhert (mule deer). Het zicht over de vallei (je kunt Lake Louise aan de andere kant zien liggen!) was fenomenaal, vooral als je in een open stoel zit (er zijn ook dichte gondels). We kwamen rond 18u terug, dus we deden wat boodschappen, maar vonden geen internettoegang. Het was Elke’s verjaardag, dus… gefeliciteerd!! – we hebben wel aan je gedacht 🙂 Toen gingen we terug naar de camping. Na het eten, foto’s op de laptop zetten, wat lezen in “An Altitude SuperGuide – Canadian Rockies” wat we hier gekocht hebben (de meest complete gids die we hebben gezien!), was het weer tijd om naar bed te gaan.

13 september – Lake Louise, Icefields Parkway, Jasper

We wilden heel vroeg naar Lake Louise gaan voor een parkeerplaats en voor het licht, dus we gingen om 8u weg. Er waren al wat bussen met (voornl. Japanse) mensen! Sommige Japanners deden hun ochtendmeditatie daar! Ik moet toegeven… de schoonheid van dit meer is niet overdreven! De zonnestralen raakten het water nog niet (de zon was nog niet eens te zien) en de bergen reflecteerden perfect in het melkachtige blauwe water – wat een fantastische combinatie van kleuren! We watchtten een tijd voor de zon, omdat de wolken begonnen op te breken (intussen een boterham en bagel etende die we meegebracht hadden) en namen nog wat foto’s. Toen gingen we naar het nabijgelegen Moraine Lake: nog veeeeel mooier zelfs! We klommen de “Pile Of Rock” op voor het beste uitzicht (we zagen een pika en wat grondeekhoorns) en het water was erg licht en erg melkachtig aqua-blauw! De besneeuwde bergtoppen (de vallei heet de Valley Of The Ten Peaks, de vallei van de tien pieken) waren erg indrukwekkend. In de lodge dronken we koffie met taart met maple syrup erbij, mmm!! Ik moet een flinke voorraad van die siroop mee naar huis nemen 😉 Terug in Lake Louise gingen we naar het tankstation voor benzine en LPG gas en reden naar Jasper – de beroemde Icefields Parkway!

Nou, die Parkway is zeker erg mooi met veel verschillende landschappen, soms veel bomen, soms weides, meren en natuurlijk.. veel bergen 🙂 Veel parkeerplaatsen en uitzichtpunten zijn aan de andere kant van de weg (we zullen de meeste op de weg terug aandoen), maar we stopten bij de Crowfoot gletsjer en wandelden een stukje naar het uitzichtpunt over Peyto Lake, waar je neerkijkt op alweer een felblauw meer! Het was vrij koud daar en we zagen zelfs een paar sneeuwvlokjes!! Weer veel toeristen daar en een paar Japanse meisjes wilden zelfs met ons op de foto, haha! Deze plaatsen zijn niet erg afgelegen, maar je ontmoet veel leuke mensen zo. We kwamen ook langs Bow Lake en de Num-Ti-Jah lodge, de Waterfowl Lakes (waar we naar de waterkant liepen van het Upper Waterfowl Lake) en liepen omlaag naar de Mistaya Canyon. Dat was ook indrukwekkend, de rivier perst zich met veel kracht door een nauwe kloof! Het water heeft zich een weg gebaand door de kalksteen, dieper en dieper en het heeft indrukwekkende vormen uitgeslepen. Een tijd later kwamen we langs de Weeping Wall (water valt in verschillende stroompjes van de rotswand), het uitzichtpunt na de Big Bend waar je terugkijkt over de Icefields Parkway in de (daar vrij nauwe) vallei (schitterend!!) en spoedig kwamen we bij de Columbia Icefield aan, waar de Athabasca gletsjer erg dicht bij de weg komt! Erg mooi om te zien, maar we hadden geen behoefte op erop te gaan, we wilden een camping daar vinden. Het was de enige die halverwege Jasper open is. Nou, het bleek dat die camping de parkeerplaats is waar je mag overnachten voor acht dollar. Hoewel Nico moe was van het rijden, wilden we hier niet blijven en besloten we door te rijden naar de Whistlers camping bij Jasper. Nog eens 100 km! Pfff….. Gelukkig ging het snel (we stopten nergens meer, doen we wel op de weg terug) en rond 18u kwamen we eindelijk bij Whistlers aan! Er waren helaas alleen plaatsen zonder voorzieningen over, maar we gingen uit eten in een eettent vlakbij (bij de Jasper House bungalows), een heerlijke maaltijd en de leuke serveerster bleek uit Saskatoon te komen. We gingen vroeg naar bed, het enige wat we misten was de verwarming. Je kunt het op de accu wel even laten lopen, maar we deden het maar niet. ZZzzzzzZzzZzzzzz….

14 september – Jasper

Als eerste, gefeliciteerd met je verjaardag Sped! We zullen in Regina nog een biertje samen drinken 🙂 Maar nu blijven we nog even in de Rockies als je het niet erg vindt 😉 Terug naar het campinggebeuren: Nico ging voor 9u in de rij staan bij het kantoor om een full hook-up plaats (dus met stroom, water en riool) te krijgen voor de volgende drie nachten. We verhuisden naar die plaats (weer een mooie plek in het bos), en ons doel van de dag was: RELAXEN! Thuis zeggen we: aankuttelen 🙂 We sloten alles aan, douchten voor het eerst in de camper (en mijn dog, ik had het nodig!), namen tijd voor het ontbijt (of brunch eigenlijk), al dit typen bijwerken en de was verzamelen. We zagen wat elk op de camping rondlopen, er is een kudde in de buurt en ik hoorde dat de stier zich recentelijk al misdragen heeft. Vandaag zagen we wat vrouwtjes met een stier, weet niet of dat dezelfde was, maar hij was groot! Ik dacht eerst dat ik een paard zag tussen de bomen! We gingen niet te dichtbij, maar Nico nam wat goede foto’s met zijn camera.

Nu (middag) zijn we in Jasper om te winkelen, de was te doen en online te gaan. Dat alles in dezelfde plaats, Coin Clean Laundry – leuke combinatie (was-internet-koffie)! 🙂

camper ophalen, naar Banff
Jasper, Maligne Lake, elk kudde op de camping

4 Comments on “Bow Valley, Lake Louise, Moraine Lake, Icefields Parkway”

1. He heb een goeie vakantie en geniet er van! Nog 1 dag en ik steek ook de oceaan over, alleen iets te ver naar het zuiden om even een bakkie te komen doen.

Groetjes, Henk

2. jullie genieten volop, volgens ons. Wat een prachtige foto’s. Martijn vond vooral de foto met de mediterende Japanners erg mooi. Wat een uitgestrektheid!